10.5.11

Ηλικίας υπαρξιακά

Αντιγράφω που δαμέ

Στεγαστικό δάνειο στα 26, γάμος στα 27, προαγωγή στα 29 και πρώτο παιδί στα 30. Πρόκειται για μια εξοντωτική λίστα, που πολλοί νέοι άνθρωποι παλεύουν να συμπληρώσουν. Αν κάτι πάει λάθος, δεν αποκλείεται να οδηγηθούν σε μια σοβαρή υπαρξιακή κρίση, πριν καλά κλείσουν τα 35.
Η λεγόμενη «quarter-life crisis», έρχεται συνήθως στις ηλικίες μεταξύ 25 και 35, όταν οι νέοι ξεκινούν την ενήλικη ζωή τους. Έχουν επιλέξει επαγγελματική καριέρα και πιθανώς βρίσκονται σε σοβαρή σχέση.
Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Oliver Robinson, του πανεπιστημίου Greenwich του Λονδίνου, το πρόβλημα ξεκινά όταν το επάγγελμα ή η σχέση τους, δεν τους ταιριάζει: «Έτσι, σου δημιουργείται ένα συναίσθημα, ότι αυτό που βγάζεις προς τα έξω δεν είναι το ίδιο με αυτό που νιώθεις μέσα σου, μια ανακολουθία μεταξύ της συμπεριφοράς σου και της αίσθησης που έχεις για τον εαυτό σου».
Για να διαπιστώσει τι ακριβώς συμβαίνει κατά τη διάρκεια της «κρίσης νεαρής ηλικίας», ο Robinson και οι συνεργάτες του μελέτησαν τις περιπτώσεις 50 ατόμων, που δήλωσαν ότι την πέρασαν.
Βρήκαν πως οι εμπειρίες των συνεντευξιαζόμενων μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τέσσερις φάσεις:
Φάση 1η – Νιώθεις πως έχεις εγκλωβιστεί στης επιλογές ζωής που έχεις κάνει, και πως ζεις τη ζωή σου σε αυτόματο πιλότο.
Φάση 2η – Νιώθεις ότι πρέπει να ξεφύγεις και ότι μπορείς να αλλάξεις τη ζωή σου.
Φάση 3η – Αφήνεις τη δουλειά, τη σχέση ή ό,τι άλλο σε εγκλωβίζει και περνάς κάποιο χρόνο έξω από αυτά, δοκιμάζοντας νέες εμπειρίες για να βρεις τον εαυτό σου.
Φάση 4η – Χτίζεις από την αρχή τη ζωή σου.
Φάση 5η – Αναλαμβάνεις νέες υποχρεώσεις, οι οποίες συμβαδίζουν καλύτερα με τα ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες σου. 
Ο Robinson περιγράφει αυτό το φαινόμενο ως μια «ολική ανάπλαση ζωής» και σύμφωνα με την έρευνα, η διαδικασία αυτή αξίζει απόλυτα: το 80% των συνεντευξιαζόμενων, κοιτάει πίσω και βλέπει την κρίση θετικά.
Επιπλέον, οι άνθρωποι που αναπλάθουν νωρίς τη ζωή τους, έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να περάσουν μια κρίση μέσης ηλικίας. «Εάν κρατάς τα προβλήματα για αργότερα, η κατάσταση τότε θα είναι πολύ χειρότερη», λέει ο ψυχολόγος.
Το συμπέρασμα είναι πολύ απλό: Εάν νιώθετε πως η ζωή που κάνετε δεν σας ταιριάζει, αλλάξτε ζωή!


Το λοιπόν τούτος ο κύριος Όλιβερ αλώπως ξέρει με τζιαι εν το λαλεί. Σκέφτου ντήαρ ανάγνωστερ, έχω ταπέλλαν με τίτλον "yparksiaka hlikias".

Πάντως πτου πτου, δάνειον εν έχω, ούτε παντρεμένη είμαι, προαγωγές έπιασα φέκκιου, πρώτο παιδί, εμ, εμ, εν με αγχώνει, εμπιστευκουμαι τυφλά την απίστευτη μου σούπερ-μήτρα, τα κίλερ-σπερματοζωάρια του Σιαολίν τζιαι το σύμπαν ότι –εάν πότε μας αναδοξει να αναπαραχθούμε- θα μας φκάλουν ασπροπρόσωπους!

Εν στο θέμαν της δουλειάς που με βρίσκει σύμφωνη ο παρέας.
Μακάρι ναν καλά που λαλείς ο κος, Όλιβερ που ανέπτυξεν τζιαι τες φάσεις 4 τζιαι 5, για να θωρούμεν τζιαι κανέναν φώς στην άκρη του τούνελ.
Βρίσκομαι που λαλείς ντήαρ ανάγνωστερ μεταξύ της φάσης 2 και 3 τζιαι αν ούλλα παν καλά σε καναθκυο μήνες εννα είμαι στρογγυλοκαθισμένη στην φάση 3 τούντο καλοτζιαίριν.


Εχω τα ψιλοκανονισμένα αλλά δεν θα σου το κρύψω ότι σιέζω λλίον πάνω μου.


23 comments:

  1. Νομίζω επέρασα το 1 και 2 πριν κανά χρόνο αλλά εν πρέπει να ήταν τόσο σοβαρό γιατί εν με βλέπω να προχωρώ στο 3. Ή μήπως απλά πάω το λίο πιο αργά? Το τηλέφωνο του δόκτωρ πιον ένει?!

    ReplyDelete
  2. Μα τούντες μέρες όλοι οι bloggers γράφουν για παρόμοια θέματα!

    Νομίζω το τελευταίο point του ψυχολόγου εν το πιο σημαντικό..οτι αν τα αφήνεις για αργότερα εν χειρότερα. Αλλά αλήθεια πόσα αρχίδια θέλει να αφήσεις την δουλειά σου, την σχέση σου και γενικά το 'comfort zone' σου και να ξαναρχίσεις που την αρχή? Και μετά αν το κάμεις τούτο εν νιώθεις οτι αν και μεγάλος (late twenties to early thirties) πρέπει να αρχίσεις που το μηδέν?..

    Τι εννοείς σύντομα στην φάση 3? Ξαπολάς τα και φεύκεις???!

    ReplyDelete
  3. Δώκε μέσα τωρά ώσπου είσαι ::κκούχχου κκούχχου:: μητσιά :D

    ReplyDelete
  4. sovara twra, eshei leksi συνεντευξιαζόμενος;;

    ReplyDelete
  5. dr spock
    ξέρω τζιαι γω, τι να σου πω; πάντως πολλές φορές νιώθω οτι χρειάζουμαι εναν coach... λαλέις να πιάμεν τον Όλιβερ που κοντά;

    Ράνια
    και ίδου το δίλημμα, τρίλημμα και βάλε!
    ναι ρε΄ξαπολω τα, αλλά επέτρεψε μου να μεν μπω σε λεπτομέρειες ακόμα... νιώθω οτι μπορέι να μεν κάτσει τζιαι να μείνω χάχας! χαχα!

    Ινβικτους
    πρέπει να τον δέις τουντο βήχχαν!

    Σάικ
    καρτέρα να ρέξουν οι φιλόλογοι να μας πούν

    ReplyDelete
  6. Ααααα κι εσείς με αυτή την κρίση? Κι εμείς.. Δυσκολεύομαι όμως να με εντάξω στις φάσεις του κυρίου ψυχολόγου, καμιά δε μου ταιριάζει, λίγο η πρώτη μόνο.

    Τι νέες εμπειρίες ετοιμάζεσαι να ζήσεις?

    ReplyDelete
  7. Αλλοτινές μου εποχές.....

    ReplyDelete
  8. "Στεγαστικό δάνειο στα 26, γάμος στα 27, προαγωγή στα 29 και πρώτο παιδί στα 30. " Έχω κάνει πολλά από τη δική μου λίστα που δεν έχουν άμεση σχέση με αυτά και νομίζω ξεκίνησα να μπαίνω στη φάση αρ.3. Οξά έκλαια κ ήθελα? Τέλος πάντων!

    Στο μεταξύ βαλτή είσαι? Όλοι όσοι ξέρω ψάχνονται αυτή την εποχή και στην μπλογκόσφαιρα και εκτός. Τους εκτός αλόπως θα τους στείλω να διαβάσουν το ποστ σου.

    Καλή έξοδο πάντως. Ότι αξίζει πάντα εμπεριέχει ρίσκο! Καλύτερα τώρα, παρά μετά.

    Σόρρυ για το σεντόνι.

    ReplyDelete
  9. geniko symperasma pou touto ti mikro "synenteu3idion" (eni3erw an yparxei h le3h touth apla eshei xazi) einai mhpws na ta grapseis oulla sta @@ sou (oi oi sto blog sou). sygnwmh kopelles eseis grapsete ta kapou allou h daneisteite kanena. kykloforous tosa @ e3w (des ypopshfious vouleftes).

    ti ginetai an to ekames touto? an ta @@ sou eprhsthkan toso polla j egemwsan toso polly melani pou to grapsimo pou oute topo gia skonaki den eshei. touto eskefthke to o "Oliva"? tote automata ypo8eteis pws en prospa8eis arketa. j ti ? na prospa8hseis gia thn zwh sou. ypoti8etai h zwh fkainei au8ormhta. eisai toso axrhstos oute na alla3eis zwh en mporeis re koumbare ? 3anaprospa8eis. ysteris? inta ginetai ? (eshesa to me to erwthmatiko a ? humor) na paeis na gineis opws ton typa pou thn tainia to "Into the wild" ? Touth en h allh opsh omws mallon.

    sorry gia to malakia post. apla kamia fora 3ypnw xaroumenos to prwi xwris logo jai pale xwris logo fkainoun mou kati polla apaisiodo3es skepseis laleis j en antanaklastiko.

    ReplyDelete
  10. είμαι τζι εγώ στη φάση θκυόμισι, θα κάμω κάποιες αλλαγές από χρόνου ελπίζω

    και στα δικά σας! :)

    ReplyDelete
  11. "σύμφωνα με την έρευνα, η διαδικασία αυτή αξίζει απόλυτα: το 80% των συνεντευξιαζόμενων, κοιτάει πίσω και βλέπει την κρίση θετικά.

    Νομίζω να σταθούμε σε τούτη την αισιόδοξη πλευρα.... :)
    Τζαι καλές επιτυχίες στο όποιο νέο ξεκίνημα!

    ReplyDelete
  12. Το πιο ωραίο είναι να διαβάζεις πως δεν είσαι μόνος σε τούτη την κρίση.
    Όχι, διότι κάθε φορά που πάω Κύπρο, νιώθω πως όλοι μα όλοι είναι ευτυχισμένοι με τις αποφάσεις τους, δεν ψάχνουν για τίποτα άλλο από αυτό που προγραμματισαν στην εφηβεία σε ό,τι αφορά σχέση/σπουδές/επάγγελμα.
    Είναι δυνατόν να μην αναθεωρείς τη ζωή σου και τις αποφάσεις σου;
    Και θα συμφωνήσω με την Πρασινάδα!
    Καλές Επιτυχίες!

    ReplyDelete
  13. Αχ φιλενάδα εγώ νομίζω πέρασα από την κρίση και βγήκα... δεν ξέρω αν θα με ξαναπιάσει... σε κάποια φάση μετά από όλο αυτό τον νπροβληματισμό ανακάλυψα πως για μένα μετρούν τελικά τα μικρά πράματα... ο άνθρωπος που, η δουλειά μου (που μου αρέσει), λίγη και πολύ σημαντικοί φίλοι, 2-3 ταξίδια... δεν θέλεις πολλά για να είσαι καλά... το ζητούμενο είναι πως μετά από τόσα χρονια σπουδών, ή σχέσεων η δουλειών ή εμπειρίών να νοιώθεις καλά και όσο γίνεται ευτυχισμένη... δεν λέω πως είμαι πάντα αλλά όλο αυτό το κυνήγι με εμάς κάποτε κουράζει... ή είναι σε ΄διάφορες φάσεις...

    ReplyDelete
  14. ΑκκανούρηςMay 10, 2011 at 5:50 PM

    Κανένας μας δεν γεννήθηκε με χάρτη και πυξίδα. Ανακαλύπτουμε τι μας αρέσει σιγά-σιγά. Εγώ έμαθα τα sushi στα 30+. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να βγάζω λεφτά για να τρώω sushi.

    So: Θα γίνω σωματέμπορας. Ή developer. Ή και τα δύο: Να κτίζω σπίτια για φτωχούς, να βάζω φτωχούς μέσα και μετά να πουλώ τα σπίτια με τους φτωχούς μέσα. Σωμαdeveloping. Έ ρε sushi που θα τρώω...

    Post, friendly advice: Καθόρισε τις ανάγκες σου ανά έτος (συμπεριλαμβανομένων και savings-investments) βάλε ένα error margin -/+10% (medical shit etc) και φόλλοου γιορ χάρτ. Αν δεν το κάνεις αυτό ενδεχομένως να μην πετύχεις το congruence που αναζητάς.

    ReplyDelete
  15. Εγώ είμαι μιτσιά κόμα, εν με πιάνει το θέμαν! :p

    ReplyDelete
  16. Γιου γκο γκέρλ!!!! (που θα έλεγε και ο πρόβατος!!!!)
    Και, επίσης, θα έλεγα ότι υπάρχει λέξη "συνεντευξιαζόμενος", έτσι εκ του προχείρου και χωρίς εις βάθος μελέτη, όπως είναι ας πούμε το "εργαζόμενος", γιατί όχι; Πώς αλλιώς να πεις "αυτοί από τους οποίους πήραν συνέντευξη";

    ReplyDelete
  17. εγώ πάλε θέλω να αλλάξω λίγο τη διαρρύθμιση στο σαλόνι :))). σοβαρά όμως αν νιώθεις ότι θέλεις να κάμεις κάποια πράγματα just do it.

    ReplyDelete
  18. Είμαι στη φάση 5μιση! Τούτα που περιγράφει ο Δρ επέρασά τα όπως τα περιγράφει. Το πουκούππισμαν έφερεν την κάθαρσιν! Διαβεβαιώ ότι εν πολλά μεγάλη κουβέντα να υπογράφει το πλάσμαν "σύμφωνον ειρήνης τζιαι φιλίας" με τον εαυτόν του - θωρεί τη ζωή με άλλον μάτι τζιαι αναπνέει πιο ανάλαφρα! Όσο για το φόο, εν τζιαι τζιήνος μέρος της διαδικασίας τζιαι βοηθά. Τολμήστε! Μπορείτε!!! :)

    ReplyDelete
  19. eolica, "συνεντευξιασμένος", όπως το "εκστασιασμένος", "σεληνιασμένος" κτλ

    ακκαννουρη μαχαχαχαχ

    ReplyDelete
  20. Απο τη φάση 3,5 που βρίσκομαι, σου λεω ανεπιφυλακτα οτι ΑΞΙΖΕΙ τον κόπο.
    Καλή επιτυχία σε ο,τι κι αν αποφασίσεις να κανεις. :-)

    ReplyDelete
  21. Έχω να πω ότι τα αναλύει ακριβώς όπως είναι στην πραγματικότητα. Με εξαίρεση το γάμο και το παιδί, έχω βιώσει και έχω βγει αβλαβής μπορώ να πω από αυτό το quarter life crisis. Τα βήματα είναι όντως 5, ακριβώς έτσι, τα έχω περάσει όλα με αυτή τη σειρά. Βέβαια έχω ακόμα εκκρεμότητες, τέλεια δεν είμαι, αλλά είμαι πολύ καλύτερη τύπισσα και άνθρωπος από ό,τι ήμουν πριν 3 χρόνια ας πούμε. Έτσι πιστύω τουλάχιστον.

    Μεν φοάσαι τίποτε. Ακόμα τζαι τούτα να χρειαστεί να τα περάσεις, δεν φαντάζεσαι τι θριάμβος είναι το 5.

    ReplyDelete
  22. ε, χμ, είμαι στο 5 οξά φαίνεται μου.....;

    ReplyDelete
  23. sheroumai pou akouo kosmon pou ta eperasen tziai fegkei mas pou thn akrh tou tunel! Thanky guys, u know where u are!

    Akkannouri
    LOL dude! pe mou, ethkievases to "rich dad poor dad"? :-p

    neerie tziai thalassa
    ate tziai sta dika mas!

    prasinada, areskei mou h aisiodoksia sou!

    kthno
    pe mas tziai annen kala sto 5!

    ReplyDelete

Βάλε τη μουστάρδα σου!