Ζάβαλλι μου κορούιν μου, τζι’αν μ’επεμπεν ο τζύρης μου να μάθω γράμματα είσιειν να τα θκιεβάζω ούλλα, ως το νυχούιν. Τζιαι το πκιο μιτσίν γραμματούιν είσιεν να το θκιαβάζω ελάλεν μου η μακαρισμένη η στετέ μου η Γιαλλούρα.
Επέθανεν με έναν παράπονον τζιαι μιαν τύψην: που εν έμαθεν γράμματα τζιαι που εφκαλεν την μάναν μου που το σχολείον στην πέμπτην του δημοτικού.
Τα καλοτζιαίρκα που είχα την τύχην να τα περάσω κοντά της ήταν μέλιν. Η μέρα εξεκίναν με ταξίδιν πας τον γάρον για το αμπέλιν που έθελεν κλάδεμαν, το περβόλιν που έθελεν πότισμαν, την δόμην που έθελεν χτίσμαν. Τα απογευματα εκαθούμαστεν πουκάς το κλίμαν πας την βεράνταν στο ανώιν. Η στετέ μου εξούβλαν αθάσια, έπλεκεν σκόρτους ή ετσάκκιζεν ελιές, ανάλογα με την εποχήν τζιαι εγώ, μωρόν του δημοτικού εθκιέβαζα της ιστορίες. Την Ιωάνναν της Λωρένης, τους Άθλιους τζιαι διάφορα άλλα. Την ευτζήν μου κορούιν μου που θκιεβάζεις της στετές σου της αγράμματης ελάλεν μου τζιαι εχαϊδευκεν μου την βούκκαν μου με τα σιέρκα της τα πόξυλα του πελιού τζιαι της τσάππας.
Άγια, γιατί εν δέχεσαι να σε μάθω; Εγέλαν. Κορούιν μου εγιώνι πκιον εξόφλισα, ούτε το βελόνιν να ρέξω εν θωρώ. Ατε θκιέβασε να 'ουμεν ναμπο γινεν με τον Γιαννήν.
Εχτές τζιαι προχτές ήμουν επισκέπτρια σε μαθήματα ενσωμάτωσης ή ένταξης, όπως θέλεις. Πρόκειται για μαθήματα Κρυοχωρίτικης γλώσσας για ξένους, πληρωμένα που την κυβέρνηση. Προχτές ήμουν σε δευτέραν τάξη. Άρεσεν μου πάρα πολλλά, οι μαθητές ήταν πολλά συνεργάσιμοι τζιαι είχαν όρεξην. Ηταν ούλλοι πολλά καλοί, εχτός που μιαν κινεζούαν, που εδυσκολευκετουν. Έθελα να θκιώξω τον καθηγητή τζιαι να κάμω εγώ το μάθημα, τόσον πολλά μου άρεσεν.
Εχτές ήμουν σε πρώτην τάξην, τέλλεια αρχάριους. Ήταν πολλά δυσκολα τα πράματα για την καθηγήτρια, κανένας εν ήξερεν την γλώσσα τζιαι έπρεπεν με κάποιον τρόπον να συννενοηθεί μαζίν τους. Εκατάφερνεν τα όμως μια χαρά.
Πολλά γλήορα εκατάλαβα ότι κάτι εν πάει καλά. 4 μαθητές είχαν δυσκολίες ανεξήγητες για μένα. 2 Θείτσες τουρκάλλες, με το τσιεμπερούιν τους, μια κοπέλλα που το Κόσοβο, τζιαι ένας μιτσής που εδήλωννεν ότι εν που το Κουρδιστάν. Οι Θείτσες εδυσκολεύκουνταν, εσκέφτηκα όμως ότι εν λογίκο, τώρα στα γεράματα μάθε γέρο γράμματα, εφαίνουνταν γεναίτζιες που ως τωρά υπηρετούσαν αντράες τζιαι εμεγαλώνναν κοπελλούθκια. Η κορούα που το Κοσοβό τζιαι τζείνη εδυσκολευκετουν αλλά παραπάνω που ούλλους ο μιτσής που το Κουρδιστάν. Εδυσκολευκετουν τρομερά να θκιεβάσει, τζιαι έγραφεν πάρα πολλά αργά.
Μετά έμαθα τα καθέκαστα. Τούτοι οι 4 ήρταν που μαθήματα Αλφαβητισμού. Δηλαδή, τωρά εμάθαν να γράφουν τζιαι να θκιεβάζουν. Πως γίνεται μια 25χρονή τζιαι ένας 17χρονος να μεν εμάθαν ποττέ να θκιεβάζουν; Πόσον κόσμον έσιει άραγε αναμεσα μας που εν ιξέρει γράμματα;
Όταν το είπα του Σιαολίν το βράδυ, τζιαι του είπα πόσο έκπληκτη έμεινα έφερεν με στα συγκαλα μου. «Έσιεις ιδέαν ίνταλος ιζιεί ο κόσμος εις το Κόσοβον; Αν η μιτσιά εμεγάλωσεν μες τες φασαρίες τζιαι τους πολέμους, ίνταλως να μάθει; Είσιεν άλλα προβλήματα.»
Εσιει δίκαιον. Το ίδιον ισχύει τζιαι για τον 17χρονο Κούρδο. Εν ιξέρουμεν πόθθεν ακριβώς ένει, αλλά αν κρίνω που τους παραπάνω Κούρδους της χώρας μάλλον ενναν που τες περιοχές του Ιράκ. Νίντ αη σέι μόρ;
Αλλοι γεννιούνται με τον κόσμον είς τα πόθκια τους, τζιαι άλλοι γεννιούνται διμμένοι σιέρκα πόθκια.
Αμα ακούω τέτοια πραγματα νιώθω πολλά ευλογημένη που έχω την ζώη που έχω.
ReplyDeleteΕν πολλά μεγάλη εμπειρία τούτο το σχολείο.
ReplyDeleteΔεν μπορείς να φανταστείς πόσες Τουρκάλες είναι αναλφάβητες και για αυτό περιορίζονται στα γκέτο. Νιώθω τεράστιο σεβασμό για όσες έρχονται στα μαθήματα, ακόμη και στα γεράματα.
Καλά στα είπε ο Σιαολίν σου,εξαρτάται βέβαια και από τις συνθήκες στις οποίες βρέθηκε και μεγάλωσε στην Παγόχωρα. Για τους Κούρδους,πιο μπλεγμένα τα πράγματα: γνώρισα πολλούς "Τούρκους Κούρδους" από μεγάλες περιοχές του Κουρδιστάν,ακόμα κατεχόμενες υπό των Τούρκων,όπου ο κόσμος παραμένει αναλφάβητος κυρίως λόγω κυβερνητικών σκοπιμοτήτων ενώ εκτουρκίζονται συνεχώς.
Την κατάληξη σου πρέπει να την καδρώσω για εμπέδωση.Μεγάλη αλήθεια,μεγάλο βάρος.
πολλά φιλιά
Εσύ λες για άτομα από το Κουρδιστάν και το Κόσοβο που, ως ένα σημείο, είναι λογικό να μην μάθαν ποτέ να διαβάζουν. Τί έχεις να πεις για τα κυπριόπουλλα, που πάρα πολλά πάνε γυμνάσιο και δεν ξέρουν να διαβάσουν, χωρίς να έχουν κάποιο μαθησιακό πρόβλημα; Σχεδόν ένας στους 10 μαθητές που τελειώνουν την Στ' δημοτικού είναι λειτουργικά αναλφάβητοι. Ίσως οφείλεται στην αδιαφορία κάποιων δασκάλων ή σε υποβαθμισμένα οικογενειακά περιβάλλοντα, αλλά το γεγονός παραμένει: 9% των μαθητών έχουν μαθησιακό επίπεδο στα ελληνικά και στα μαθηματικά υπό της Β' δημοτικού.
ReplyDeleteΣμιλι,
ReplyDeleteτζιαι ' γω!
Θάλασσα
θα σταθώ στο "έρχονται" !!! κόρη, ναμπον να γίνει μαζί σου πκίον;;; :-))))
όπως τα λές ένει θάλασσα. Σεβασμό σε όσες έρχονται που μόνες τους!
Πατατούλλη
ReplyDeleteεδιερωτούμουν για την Κύπρο! Τραγικό ναι, διακιολογείται όμως;;; τι νομίζεις;
Ποστ, μα καλά, εσκέφτουμουν την δική μου τη στετέ σήμερα τζιαι ελάλουν να την μπλογκάρω.
ReplyDeleteΤούτα τα μαθήματα για ξένους, ακόμα τζιαι δακάτω, φέρνουν κόσμο που επέρασεν μεγάλα βάσανα. Δακάτω έχουμεν τζιαι πολλούς Σομαλούς, άλλοι κακομάζαλοι τζιαι τζιείνοι.
άκου να σου πω την ιδέαν μου τζιαι να μου πεις τη δική σου.
ReplyDeleteνα κάμεις φέησπουκ sister blog με τες αναρτήσεις σου τζιαι να φιλέψουμεν.
έσσιει φορές που θέλω απλά να πατήσω λάικ τζι έν έshει
Παττίχα
ReplyDeleteκάθε χώρα έσιει τους κακομάζαλους της δυστυχώς...
Σάικ
εννεν καλλίτερα να έβρουμεν τρόπον να μπαίννουν λάικ στα ποστ; να ρωτήσουμεν τον Ινβίκτους.
Σάικ
ReplyDeleteήβρα την λύση.
Τσίλ που κάτω ιφ γιου λάικ.
teleia!
ReplyDeleteenna valw ji egiw!
alla en sou lalei "sike likes"
ReplyDeleteΕσυγκίνησε με πολλά τούτο σου το ποστ κόρη Πόστ!
ReplyDeleteΣάικ
ReplyDeleteτο κόμεντ εν το γλυτώννεις αν θέλεις τζιαι την δόξαν.
Μαριλού
σιέρουμαι που σου άρεσεν
εν πολλά συγκινητικό το ότι ήρταν τωρά να μάθουν!
ReplyDeleteΟντως συγκινητικο κορου... ειδικα τζιαμαι που περιγραφεις τον καϋμο της γιαγια σου!
ReplyDeleteΜαναμου κορη τζι η γιαγια μου εισχεν τον, αλλα εν το λαλεν. Ομως, ετυχε φορα που την επιααμεν να κρατα βιβλιο τζαι να καμνει υπερανθρωπες προσπαθειες :)
Λυπηρο πραμαν ο αναλφαβητισμος στις μερες μας τζαι μπραβο σε τζεινους που προσπαθουν να μαθουν, εστω τζαι σε μεγαλες ηλικιες - ποτε δεν ειναι αργα!
e8umises mou thn giagia mou,oute ekinh pige sxoleio k me evaze na ths diavazo thn efhmerida k exouvla k emena athasia,elale k polla oraies istories me drakous k vasilopoules k ton aloupo ton kountouro me ta teratsia.
ReplyDeleteΈχω πάααρα πολλα να πω για τούτο το θέμα τζαι για τα συναφή αλλά εν μπορώ να γράψω έτσι σχόλιο. ούτε στέκουν τα πράματα που θέλω να πω που μόνα τους να τα κάμω ποστ-απάντηση....
ReplyDeleteαλλά εν που τα θέματα που θέλω να συζητήσω, πάρα πολλά....
Ouf
ReplyDeleteναι τζιαι εγω βρίσκω το συγκινητικό
Γρούτα
εν πολλές οι γιαγιάες της γεννιάς μας που εν εξέραν γραμματα εντέλει...
Μούνλαιτ
εν πολλά ενδιαφέρον το θέμαν όντως.
άτε κάμε κανενα ποστ!
Μανα μου κορη Ποστ! Οταν το εθκιέβασα ενοιωσα τζεινο ακριβώς που ειπε το Σμιλι....Για να ειμαστε ευγνώμων για τζείνα που εχουμε... :)
ReplyDeleteμε πρόλαβε ο Πατατούλης στο σχόλιο. να έχεις πόλεμο, να σε καταπιέζουν, να ζεις με τους Ταλιμπάν έχει μια εξήγηση. το ότι σε χώρες με παροχές παιδείας δωρεάν υπάρχουν πολλά παιδιά που δεν ξέρουν να φκάλουν τα μάθκια τους;
ReplyDelete:) Ίντα ωραία γιαγιά!!
ReplyDeleteη τελευταία σου πρόταση είπεν τα ούλλα....